Cechy przekładni zębowych

Przekładnie zębowe są obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Jest to zgodne stwierdzenie wielu specjalistów. Nic w tym dziwnego, ponieważ mają one wiele zalet. Są wykonane bez zastosowania zaawansowanych technologii. Ich mechanizm jest prosty i łatwy w obsłudze. Ponadto przekładnia tego rodzaju ma niewielkie, kompaktowe wymiary. W zakres jej konserwacji wchodzi właściwie jedynie regularne smarowanie. Czynność ta zapewnia lekką i cichą pracę mechanizmu.

Odpowiedni dobór koła zębatego do konstrukcji

koło zębateOdpowiedni dobór poszczególnych elementów mechanizmów warto zlecić specjalistom. Otrzymamy wówczas pracę wykonaną dokładnie, na czas i solidnie. Tak przynajmniej powinno to wyglądać. Koło zębate, które jest najważniejszym elementem przekładni zębowych powinno być wykonane w oparciu o dokonanie precyzyjnych obliczeń. Ich funkcjonalność w takich przypadkach jest zagwarantowana, a rozwiązanie jest ściśle dostosowane do konkretnych potrzeb. Przy wyborze koła zębatego do konstrukcji nie warto decydować się na najtańszą opcję. Zazwyczaj wiąże się to ze znacznie niższą jakością takich elementów. Mogą one ulegać szybszemu zużyciu oraz generować dodatkowe koszty ewentualnych napraw. Podział kół zębatych obejmuje elementy w kształcie walca i stożka. Oba rodzaje mogą mieć zęby umieszczone na zewnątrz, lub od środka. Zęby w kształci walca mogą być proste, skośne, daszkowe łukowe. Dwa pierwsze rodzaje są zazwyczaj cieńsze od pozostałych. W kategorii kół stożkowych nie ma konstrukcji o zębach skośnych. Pozostałe rodzaje natomiast występują. Koła zębate można również podzielić na zarys zęba – epicykloidalny i ewolwentowy. Pierwsze wykorzystuje się często w kołach zębatych stosowanych w precyzyjnych konstrukcjach, takich jak zegarki naścienne, oraz naręczne. W przekładniach zębatych najczęściej spotyka się natomiast zarys kół ewolwentowych.

Zastosowanie kół zębatych jest szerokie. Wynika to z ich funkcji, jaką jest zmiana momentu obrotowego oraz prędkości kątowej. Moment jest w następstwie przenoszony na oś wału obrotowego i następnie umieszczony pod określonym kątem do osi obortu wału napędowego. Pomocna okazuje się nieskomplikowana konstrukcja kół zębatych. W razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości z montażem, zaleca się skorzystanie z porady fachowca.