Skrzynia biegów zawiera wiele ruchomych części. Niektóre z nich są zanurzone w oleju, a niektóre są spryskane, to znaczy olej jest przenoszony do nich przez inne ruchome części. Smarowanie ma na celu zapobieganie kontaktowi metal-metal, na przykład między zębami na zębatkach.Rodzaj stosowanego oleju zależy częściowo od rodzaju kół zębatych, które producent zaprojektował w skrzyni biegów.
Jak dbać o skrzynię biegów?
Podobnie jak w silniku, olej musi być odporny na wysokie temperatury. Dodatek do skrzyni biegów w niektórych olejach przekładniowych działają jak stałe smary na zębach przekładni, gdy temperatura wzrasta powyżej bezpiecznego limitu zwykłych olejów. Poziom oleju w skrzyni biegów nie powinien spadać zauważalnie między rutynowymi wymianami oleju. Jeśli trzeba dodać dużo, aby poprawić poziom, warto sprawdzić dokładnie, czy nie ma przecieków. Przed sprawdzeniem poziomu oleju w skrzyni biegów ustaw samochód na równym podłożu. W większości samochodów korek wlewu z boku skrzyni biegów pełni funkcję wskaźnika poziomu oleju. Niektóre skrzynie biegów używają oleju silnikowego, inne używają oleju hipoidalnego. Ważne jest, aby używać tylko właściwego typu i klasy. Przy wyborze smaru do przekładni należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Rodzaj skrzyni biegów, czyli wymiary, metal, z którego wykonane są zęby, właściwości ślizgowe i przełożenie, otwarta lub zamknięta obudowa decydują o wyborze dodatku do przekładni. W zależności od obciążenia, wibracji i poziomu wstrząsów, właściwości przeciwzużyciowe i skrajne ciśnienie także decydują o wyborze smaru.
Niektóre oleje i dodatki mają ulepszone właściwości antykorozyjne, aby utrzymać długość okresu eksploatacji płynu w przypadku narażenia na wilgoć, kurz lub inne elementy. Syntetyczny płyn pozwala na długie przerwy między wymianami oleju i który gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa pracy, a także może skutkować znacznymi oszczędnościami kosztów konserwacji.